7 دسامبر 2023- در صورت استفاده ی صحیح، مکمل‌های غذایی می‌توانند با رفع کمبودهای خاص مواد مغذی و ویتامین‌ها، بدن را در حالت تعادل قرار دهند.

با این حال، این مزایا با خطراتی همراه است، به خصوص اگر به دیابت مبتلا هستید و قصد مصرف مکمل ها را دارید.

باربارا کووالنکو متخصص تغذیه، می‌گوید: افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف مقادیر زیاد ویتامین‌های خاص از طریق مکمل‌ها محتاط باشند، زیرا این مکمل ها می‌توانند به طور بالقوه با سطح قند خون آنها تداخل کنند.

برخی از مکمل ها نه تنها پتانسیل تأثیرگذاری بر سطح قند خون را دارند، بلکه ممکن است با داروهای دیابت نیز تداخل داشته باشند. در اینجا نگاهی به پنج مکملی می اندازیم که افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف آنها اجتناب کنند.

ویتامین  E

ویتامینE ، که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته شده است، یک مکمل غذایی محبوب است. مانند اکثر ویتامین ها و مواد معدنی، دریافت ویتامین E از طریق منابع طبیعی مانند آجیل و سبزیجات برگدار بی خطر است.

با این حال، برخی از افراد باید هنگام مصرف آن به صورت مکمل احتیاط کنند- به ویژه افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنند. رقیق‌کننده‌های خون که معمولاً برای افراد مبتلا به بیماری قلبی تجویز می‌شوند، که افراد دیابتی ۲تا ۴برابر بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند، به جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون در قلب کمک می‌کنند.

مطالعات نشان داده اند که ویتامین E با کاهش بیشتر توانایی بدن در تشکیل لخته، با رقیق‌کننده‌های خون تعامل منفی دارد و خطر خونریزی را افزایش می‌دهد. اگر هر نوع رقیق کننده خون مصرف می کنید، اجتناب از مکمل های ویتامین E عاقلانه است.

گل راعی(St. John’s Wort)

گل راعی(علف چای، هوفاریقون، خار مریم، مخمر یوحنای مقدس) یک مکمل گیاهی است که برخی افراد از آن به عنوان تثبیت کننده ی خلق و خو استفاده می کنند. مطالعات نشان داده اند که این مکمل با چندین دارو، از جمله داروهای دیابت مانند سولفونیل اوره، تیازولیدین دیون ها، وDPP-4s (مانند Januvia) تداخل دارد، و از اثربخشی آنها می کاهد و به طور بالقوه منجر به سطوح بالاتر قند خون می شود .

به طور مشابه، کسانی که متفورمین مصرف می کنند، باید از این مکمل نیز اجتناب کنند، زیرا برخی از مطالعات نشان داده اند که این مکمل باعث تجمع متفورمین در بدن می شود. این تجمع باعث می شود بدن انسولین بیشتری ترشح کند که ممکن است بر سطح قند خون تأثیر بگذارد.

در نهایت، مانند ویتامین E، در صورت مصرف داروهای رقیق کننده ی خون، از مصرف مکمل خار مریم اجتناب کنید زیرا ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

جینسینگ

جینسینگ یک مکمل گیاهی است که ممکن است علائم خستگی را بهبود بخشد، التهاب را کاهش دهد و ایمنی را تقویت کند. بر اساس مرور مطالعات منتشر شده در مورد جینسینگ، همچنین ممکن است سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد.

در حالی که این یافته ها از نظر تئوری مثبت هستند، این اثرات ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون در هنگام مصرف جنسینگ همراه با داروهای دیابت مانند انسولین و متفورمین شود. قبل از مصرف مکمل جینسینگ، با پزشک خود صحبت کنید و قند خون خود را از بطور دقیق کنترل کنید.

در صورت داشتن علائم هیپوگلایسمی (افت قند خون) مانند ضربان قلب سریع، سرگیجه یا گرسنگی، یک ماده ی قندی سریع الاثر در دسترس داشته باشید.

نیاسین

نیاسین همچنین به عنوان ویتامین B3 شناخته می شود، گاهی اوقات برای افزایش سطح HDL یا "کلسترول خوب" و کاهش سطح کلسترول LDL یا "کلسترول بد" استفاده می شود.

مطالعات نشان داده اند که نیاسین همچنین سطح قند خون را افزایش می دهد که آن را به یک مکمل بالقوه خطرناک برای مبتلایان به دیابت تبدیل می کند. مانند جینسنگ، بهتر است برای استفاده از نیاسین با پزشک خود برای تعیین دوز مناسب و اینکه آیا مصرف نیاسین برای شما مناسب است یا خیر، مشورت کنید.

کروم

کروم یک ماده معدنی است که در غلات کامل، میوه ها و سبزیجات یافت می شود. ممکن است حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد، اگرچه تحقیقات در مورد آن تا حد زیادی بدون نتیجه ی قطعی است. مطالعات بیشتری باید انجام شود تا بررسی گردد که چگونه مکمل کروم ممکن است با داروهای رایج دیابت تداخل داشته باشد.

انجمن دیابت آمریکا و مؤسسه ملی بهداشت توصیه می کنند در صورت مصرف انسولین، متفورمین و سایر داروهای دیابت به دلیل افزایش خطر هیپوگلایسمی، از مصرف کروم اجتناب کنید.

نکاتی در مورد انتخاب مکمل های غذایی

هنگام در نظر گرفتن مکمل های غذایی، به خصوص اگر به دیابت مبتلا هستید، رعایت اقدامات احتیاطی زیر ضروری است:

· با یک ارائه دهنده ی مراقبت های بهداشتی مشورت کنید: همیشه قبل از شروع هر مکمل جدیدی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. آنها می توانند تعیین کنند که کدام یک از مکمل ها برای نیازهای خاص شما ایمن و مناسب هستند.

· مراقب قند افزوده، باشید: برخی از مکمل‌ها، به‌ویژه ویتامین‌های صمغی یا فرمول‌های مایع، ممکن است حاوی قندهای افزوده باشند که می‌توانند سطح قند خون شما را افزایش دهند. برچسب روی جعبه یا بروشور این محصولات را به دقت بخوانید.

· غذاهای غنی از مواد مغذی بخورید: هدف این است که مواد مغذی را از غذاهای طبیعی کامل و تصفیه نشده به جای مکمل ها دریافت کنید. دکتر کووالنکو گفت: به طور کلی توصیه می شود که مواد مغذی ضروری را از یک رژیم غذایی متعادل به جای تکیه بر مکمل ها دریافت کنید، مگر اینکه توسط یک ارائه دهنده ی مراقبت های بهداشتی دستور دیگری به شما داده شود.

· قند خون خود را کنترل کنید: هنگام شروع هر مکمل جدیدی برای تشخیص تغییرات بالقوه یا اثرات نامطلوب، مراقب قند خون خود باشید. استفاده از یک مانیتور مداوم قند(CGM) می تواند به شما کمک کند تا سطح قند خون خود را در تمام ساعات شبانه روز پیگیری کنید.

در پاسخ به اینکه افراد دیابتی چه مکمل هایی می توانند مصرف کنند، دکتر کووالنکوامگا 3 را توصیه کرد و گفت: مطالعات نشان داده اند که امگا 3 اثر مفیدی بر مبتلایان به دیابت دارد.

کووالنکو گفت: «مکمل‌های خاص مانند اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش التهاب کمک کنند.»

کلام آخر

در حالی که مکمل ها می توانند در حمایت از سلامت کلی نقش داشته باشند، افراد مبتلا به دیابت باید در انتخاب های خود محتاط باشند. همچنین توجه به این نکته مهم است که مکمل ها و سایر مکمل های گیاهی هرگز نباید جایگزین درمان پزشکی شوند.

پنج مکمل ذکر شده در بالا - ویتامین E، گل راعی، جینسینگ، نیاسین و کروم - همگی این پتانسیل را دارند که با کنترل قند خون یا با داروهای دیابت تداخل داشته باشند. گفته می شود، مکمل های دیگر مانند امگا 3 ممکن است سلامت شما را تقویت کنند.

همیشه بهتر است با یک پزشک مشورت کنید و یک رژیم غذایی متعادل، فعالیت بدنی منظم و سایر عوامل سبک زندگی سالم را در اولویت قرار دهید تا قند خون خود را به طور موثر مدیریت کنید و خطر عوارض دیابت مانند بیماری قلبی را کاهش دهید.

منبع:

https://diatribe.org/5-supplements-people-diabetes-should-avoid